Johan Fredriksson

JohanJohan Fredriksson är civilingenjören i nanoteknik som blev utvald till en av 15 unga changemakers i Skandinavien av Ashoka – världens största organisation för socialt entreprenörskap.

Johan arbetar bland annat med SI-program (Supplemental Instruction) som är en akademisk stödmodell  för samverkansinlärning och som används på över 2000 universitet världen över. Johan har även startat World Values Initiative – en organisation som arbetar med att öka medvetenheten kring personliga värderingar som viktiga verktyg både i arbetsliv och privatliv.

Johan driver idag Didici, “jag lär mig” på latin, vilket är ett socialt initiativ som syftar till att frigöra elevens potential som en läranderesurs i skolan och på så sätt stärka resultat och minska ungdomsarbetslöshet. Didici är en del av Lunds Universitets Sociala Innovationscenters acceleratorprogram SOPACT (www.sopact.org). Didici arbetar mot alla skolor, särskilt dem i möjlighetsområden.

Läs mer om Johan på www.johan-fredriksson.sewww.didici.se samt på sociala media

LinkedIn_icon

Johan talar på temat “Värderingsdrivet lärarskap”
Vad är viktigt för dig? Varför gör du det du gör? Vad grundar du dina beslut på? Här får du lära dig mer om hur du kan leva dina värderingar för en ökad meningsfullhet, som driver din motivation och engagemang både på jobbet och privat

Anders Axelsson, om Johan, Rektor Lunds Tekniska Högskola

“Just starten på LTH är extremt viktig för studenterna för att bli framgångsrika i sina studier. Vi har lagt stora ansträngningar i att förbättra denna introduktion. 2014 initierade Johan ett nytt angreppssätt och han var projektledare för ett utmärkt introduktionsprojekt: “Ingenjörsmässig problemlösning – med de mjuka variablerna”. Det resulterade i ett nytt och högt uppskattat sätt att introducera nya studenter till Lunds tekniska högskola. Projektet omfattade en upplevelsebaserad utbildningsdag om ledarskap och samarbete för över 1000 nya ingenjörsstudenter.
Johans breda förståelse av de olika element som krävs för att få studenterna att tänka på sin roll i utbildningen och i samhället var imponerande. Introduktionen var mycket uppskattad bland både studenter och personal. Vi hoppas kunna fortsätta denna introduktion för studenterna de kommande åren.”
Läs rektorns rekommendationsbrev i sin helhet här.

Leave a Reply

*